YTLK 18.3.2014: Kaksi palautusta

Neljän tunnin urakoinnilla saimme aikaan kaksi palautusta valmisteluun. Olivatko nämä vain askelia taaksepäin ja junnaamista, siitä alla tarkemmin.

Liikkumisen kehittämisohjelma

Lautakuntamme sai kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelusta mainion esittelyn tähän Helsingin liikkumisen kehittämisohjelmaan. Kyseessä on luonnosvaihe ohjelmasta, joka pohjautuu kaupungin strategiaohjelmaan. Kehittämisohjelma ei sisällä konkreettisia käytännön hankkeita, vaan toimii liikennesuunnittelua ohjaavana paperina.

Ei voi kyllin painottaa liikennesuunnittelun tärkeyttä kaupungin käytettävyyden mahdollistajana tai estäjänä. Klassinen esimerkki ovat isot valtaväylät, joita sotien jälkeen länsimaiden autoistuessa rakennettiin paikoin jopa hurmiossa. Onneksi osa jäi suunnittelupöydälle, kuten Smith-Polvisen visio.

Liikennejärjestelmän tehtäväksi on nyt asetettu palvella kaupunkia. Rajallisen katutilan suunnittelu on kuitenkin valintoja ja sen mukaisesti prioriteetit ovat tänä päivänä toiset. Nyt lähdetään heikoimmassa asemassa olevan edusta: tärkeimpiä ovat jalankulkijat, sitten pyöräilijät, joukkoliikenne, elinkeinoelämä ja viimeisenä henkilöautoilu. Taloudenpidon tasolla instrumentti tämän toteuttamiseen on tällä valtuustokaudella käyttöön otettu 435 miljoonan euron vuosittainen investointikatto: tuo raha tulee käyttää strategisten linjausten edellyttämän painotuksen mukaisesti.

Liikkuminen toimintalinjaukset

Liikkumisen kehittämisohjelman toimintalinjaukset.

Keskustelimme mm. liikenteen suunnittelusta ja ennustamisesta. Ennustaminenhan on erittäin vaikeaa, mutta päätöksenteon tueksi sitäkin pitäisi pystyä edes jollain tasolla tekemään. Käytännön työkaluna on nykytilanteen ekstrapolointi, joka ei sitten huomioi vaikkapa muutoksia käyttäytymisessä. Henkilöautoilun osalta esimerkiksi nuorempien sukupolvien alati vähenevä into hankkia ajokortti ei taida ennusteisiin mukaan tulla.

Noteerasimme myös sen, että jalankulkijalle ystävällinen kaupunki on myös elinkeinomyönteinen paikka: kivijalkakauppoihin kun harvemmin tullaan autolla. Näin ollen nykyinen priorisointi myös parantaa kaupungin palvelutarjontaa. Sen sijaan voi hyvin kritisoida, että pitäisikö tällaisessa linjaavassa ohjelmassa olla vähemmän tavoitteita. Nyt niitä on 16 kappaletta, jolloin punainen lanka voi hävitä.

Lautakuntamme lausunnossa todetaan seuraavaa:

”Yleisten alueiden ylläpidon tärkeys ja rooli puuttuvat toimenpiteiden taustalta. Ylläpidon asettamat reunaehdot tulisi huomioida reittien ja katutilan käytön suunnittelussa jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Liikennejärjestelmän toimivuus on melko riippuvainen yleisten alueiden ylläpidosta, etenkin talvella.”

Tämä liittyy – jälleen kerran – kaupungin teknisten virastojen siiloutuneisuuteen: suunnitteluinstanssi ei huomioi toteutuksen näkökantoja riittävästi. Ja sama kääntäen tarkoittaa valitettavasti sitä, että toteuttava puoli ei aina noteeraa suunnitteluperiaatteita vaan lähtee liikkeelle olemassa olevasta kalustosta jne.

Kaiken kaikkiaan hyvä ohjelma. Pidetään huolta, että tulevat hankkeet ovat sen mukaisia.

Kioskiohje hakee lisämomentumia

Aiheesta olen kirjoittanut aiemminkin. En ole kovin ylpeä siitä, että palautimme tämän valmisteluun nyt jo toistamiseen. Mutta toinen askel taakse oli nyt paras ja yksimielinen ratkaisu.

Lautakuntaa hiertävät erityisesti valmistelun heikkoudet sekä tärkeä periaatekysymys monipuolisen kioskitarjonnan mahdollistamisesta. Ensin mainitun osalta olen jo moneen kertaan motkottanut, että sidosryhmien ja asukkaiden kanssa pitäisi istua yhteiseen työpajaan jo paljon varhaisemmassa vaiheessa. Oleellista on myös se, että kuullaan mahdollisimman laajaa joukkoa asianosaisia. Vasta tämän vuoden puolella selvisi, että kaupungin elinkeinopalveluita ei oltu pyydetty lausuntoa. Nyt heitä kuullaan ja toivon, että vastaavissa tapauksissa se on jatkossa automaatio.

Kioskitarjonnan monipuolisuuden ja kannattavuuden osalta koen, että esittely ei ollut riittävän avoin eikä tarkoituksenmukainen. Toki kioskiyrittäjien tarjouksien valintaa ohjaa tärkeä periaate:

Tarjousten valintaperusteena käytetään ensisijaisesti palvelutarjonnan laajentamista ja toissijaisesti hintaa.

Tämä ei vielä kerro, että kuinka monta kioskia sama yrittäjä voi vuokrata. Määrän tulee olla riittävän pieni, jotta kilpailutilanne säilyy, mutta samalla riittävän suuri, jotta elinkeinon harjoittaminen on kannattavaa. Oma asiantuntemukseni ei riitä määrittämään oikeaa tasoa ja sanamuotoa, siksi tässäkin kaivataan elinkeinopalveluita hätiin.

Kokonaisuudessaan palautusesitys kuului näin:

Palautetaan valmisteluun seuraavin evästyksin:

– pyydetään elinkeinopalvelun lausunto kokonaisuudesta

– tuodaan selkeä ehdotus yhdelle vuokraajalle samaan aikaan vuokrattavin kioskien määrästä

– tuodaan selkeä esitys ketterien kioskien vuokra-ajasta (nyt 4 h)

– korjataan sopimukset ja ohjeet vastaamaan toisiaan

Kolmatta mobiilimaksamispalvelua ei tarvita

Reilu vuosi sitten rakennusvirastossa päätettiin valtuuttaa kaupungin liikelaitos Palmia ryhtymään toimeen mobiilin kertaluonteisen pysäköintimaksamisen mahdollistamiseksi. Tällä hetkellähän jo pysäköinnin voi maksaa tekstiviestillä kahden palveluntarjoajan, Easy:Parkin ja Parkmanin, kautta. Palmia oli tekemässä uutta sopimusta yksityisen tahon kanssa.

Nyt tehty esitys kolmannesta palveluntarjoajasta olisi ollut paitsi kalliimpi – 25 prosentin palvelumaksu – myös mielestämme turha. Miksi lähteä rakentamaan uutta järjestelmää verorahoilla, kun käytössä on jo kaksi toimivaa palvelua? Kertaluonteisen maksamisen mahdollistaminen olemassa olevilen järjestelmien kautta on oikea tie.

Ensi viikolla lautakunnan seminaari

Ensi viikon tiistaina ei ole lautakunnan kokousta, sen sijaan seminaaristamme talousarvion äärellä. Lautakunnan jäsenet ovat myös saaneet ehdottaa puheenaiheita, joten aloitteestani keskustelemme rakennusviraston vuorovaikutusprosessin kehittämisestä.

Tämän lisäksi agendalle nostettiin myös valvonta, joka tuntuu ontuvan yhdessä sun toisessa asiassa. Viime viikon torstaina talvipyöräilijät vierailivat rakennusvirastolla ja antoivat palautetta oikein roppakaupalla, ja lunta tuli tupaan. Silmäänpistävää oli se, kuinka laiminlyöntejä sattuu talvesta toiseen samoissa paikoissa. Ei näin!

Tilaisuus oli erittäin rakentava ja tarpeellinen. Epäkohdat on nyt huomioitu katu- ja puisto-osaston ylimmällä tasolla ja Helsingin Polkupyöräilijöiden kiitettävää evidenssiä tullaan käyttämään kevään urakoitsijaneuvotteluissa.

Helsinginkatu Hepo

Tuttu ja ikävä näky Helsinginkadulla, talvesta toiseen. Edellytämme, että ensi talvena näitä lumikasoja ei enää jää kulkemista haittaamaan. Kuva: Helsingin polkupyöräiljät ry.

Aiheet:

2 kommenttia artikkeliin "YTLK 18.3.2014: Kaksi palautusta"

  1. Liisa sanoo:

    Tällä hetkellä et valitettavasti voi maksaa pysäköinnistä tekstiviestillä ainakaan helsingissä. Pysäköiminen vaatii sopimuksen EasyParkin tai Parkmanin kanssa, sekä älypuhelimeen ladattavan sovelluksen. Maksu ja pysäköinti veloitetaan luottokortilta.

    1. antti.moller sanoo:

      Ilman älypuhelinta pysäköinti onnistuu kyllä Easy:parkin kautta:

      https://easypark.fi/miten-se-toimii/miten-easypark-toimii/

      Mutta totta on, että tämäkin vaatii ennakkorekisteröinnin. Pitäisi onnistua tekstarilla ja ilman rekisteröintejä, tämä pitää kaupungin vaatia nykyisiin palvelusopimuksiin.

55 Antti Möller

Antti Möller

Helsinkiläinen paikallispoliitikko, koulutus- ja kasvatuslautakunnan suomenkielisen jaoston jäsen, viestintäasiantuntija, freelancer-kirjoittaja, Konepaja-liikkeen aktiivi ja perheenisä.

Tue kampanjaani